l   Liberec - Hradec Králové - Olomouc - Lipník nad Bečvou

Novinky

Dálnice D35

Na vykopávkách pod D35 má stát ušetřit stovky milionů

3. 1. 2017

Výrazné úspory dosáhnou silničáři po výběru vítěze na záchranný archeologický výzkum pod budoucí dálnicí D35. Nižší konečná cena ovšem může způsobit i problémy.

PARDUBICE Sklizeň je minulostí, a tak na polích ve stopě budoucí dálnice D35 leží maximálně kolíky značící trasu nové komunikace. Za několik měsíců by se do pátrání po plodech dávné historie měli pustit archeologové.

„Pokud nebudou průtahy ve výběrovém řízení, počítáme se zahájením výzkumů hned po zimě, tedy zhruba na přelomu března a dubna,“ uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Kroupa.

O vykopávky panuje velký zájem. Podle zadání by si vítěz mohl přijít na více než půl miliardy korun. „Už nyní ale víme, že se budeme pohybovat úplně někde jinde,“ naznačil šéf pardubické pobočky ŘSD Bohumil Vebr.

Stát má totiž výrazně ušetřit. „U zemních prací, které tvoří více než polovinu zakázky, spadla cena až na 23% odhadní výše,“ prozradil Vebr, podle jehož odhadu výzkum vyjde na sumu kolem 300 milionů.

Na jednu stranu je úspora pozitivní zprávou, ale má zároveň také možné negativní následky.

„Bohužel jsou tam i rizika. Někteří uchazeči ocenili určité položky, třeba dokončení zásypů, hrozně nízkou částkou. Už je na nás, abychom si při samotné realizaci pohlídali ty ceny, které v rozpočtu uvedli a nezvyšovali to poté nějakými změnami,“ řekl Vebr.

Práce mají zabrat maximálně 12 měsíců, mezi které se nepočítají tři zimní. Když půjde vše podle plánů, chtějí silničáři zahájit práce na stavbě prvních dvou úseků z Opatovic nad Labem do Ostrova ještě letos.

„Nebude to ale v úplném rozsahu na celé stavbě. Bude záležet na tom, jak se bude dařit průzkum,“ upřesnil Kroupa.

Pro letošní nájezd bagrů na trasu budoucí dálnice je totiž podstatné, aby silničáři „přinutili“ archeology k dřívějšímu výzkumu v místech, kde budou stát velké mosty, jejichž stavba zabere nejvíce času.

„Je pro nás důležité, abychom měli na výzkum takového partnera, s nímž se budeme schopni domluvit na tom, aby nám prozkoumal tyto části stavby v kratším termínu. Smluvně bychom s ním ujednali dřívější předání staveniště pro potřeby samotné stavby,“ popsal Vebr.

Teoreticky by tak na jaře mohli být archeologové vidět hned na počátku 27 kilometrů dlouhé budoucí dálnice nedaleko Bukoviny nad Labem, kde bude 1060 metrů dlouhý most. V předstihu by se mohlo zkoumat i území kolem řeky Loučné poblíž Uherska, kde má poté vyrůst dvojice dalších větších mostů.

Při dozoru nad prováděnými pracemi chtějí silničáři spolupracovat s Východočeským muzeem. „Archeologie je specifická činnost, na kterou nejsou naši zaměstnanci školení. Proto na to přizveme odborníky,“ uvedl Vebr.

Obálky se jmény potenciálních zpracovatelů záchranného výzkumu silničáři otevřeli už v září minulého roku, ovšem vyhodnotit splnění podmínek jednotlivých uchazečů je poněkud složitější. „Je to ale téměř u konce. Někteří nesplnili zadávací podmínky a zvažuje se jejich vyloučení,“prohlásil Vebr.

Vyloučení se má týkat čistě zájemců o archeologickou část, nikoliv o zemní práce. U nich všichni splnili zadávací kritéria, takže nyní je na komisi jmenované vládou, aby posoudila nabídky dle ceny. Většina z nabídek se sešla právě na provedení zemních prací souvisejících s výzkumem. „Oproti jiným zakázkám jsme na tom s výzkumem, co se týče vyhodnocování a termínů, dobře. Nepočítají se nám tam ty zimní měsíce, takže je jedno, zda bychom uzavřeli smlouvu v prosinci či letos únoru. Dokončení bude vždy ve stejném čase. Snažíme se ovšem smlouvu uzavřít co nejdříve. Musíme ale splnit zákonné podmínky, předpisy Archeologického ústavu Akademie věd. Uchazeči musí rovněž mít určitá povolení. Prověřování trvalo dost dlouho, protože to je specifická zakázka,“ uvedl Vebr. Dosud silničáři vždy vypisovali výběrové řízení jen na zemní práce, nikoliv na archeologický výzkum, který zadávali příslušnému muzeu.

Zdroj: Mladá fronta DNES - pardubický kraj

KONTAKTY

pro D35 Královéhradeckém kraji
Ing. Michal Doubek
úsek výstavby, ŘSD ČR Správa Hradec Králové 

Pouchovská 401/59, 503 41 Hradec Králové

E-mail: michal.doubek@rsd.cz
Tel.: +420 495 800 246, +420 725 145 455

pro I/35 Libereckém kraji
Ing. Martin Čulík
úsek výstavby, ŘSD ČR Správa Liberec

Zeyerova 1310, 460 55 Liberec

E-mail: martin.culik@rsd.cz
Tel.: +420 485 251 119, +420 606 625 746
pro D35 v Pardubickém kraji
Ing. Hana Jarolímová
vedoucí úseku výstavby ŘSD ČR Správa Pardubice

Hlaváčova 902, 530 02 Pardubice

E-mail: hana.jarolimova@rsd.cz
Tel.: +420 466 046 539, +420 725 936 024
pro D35 v Olomouckém kraji
Ing. Hana Urbánková
vedoucí úseku výstavby ŘSD ČR Správa Olomouc

Wolkerova 24a, 779 11 Olomouc

E-mail: hana.urbankova@rsd.cz
Tel.: +420 785 759 311, +420 724 106 423
Ředitelství silnic a dálnic ČR
Čerčanská 12, 140 00 Praha 4

E-mail: posta@rsd.cz
Tel.: +420 241 084 111